Αναπαραγωγή της συνέντευξης της Δημάρχου Παρανεστίου κ. Α.Σωτηριάδου στο localit.gr

Το φετινό συνέδριό της ΚΕΔΕ βρίσκει την Τοπική Αυτοδιοίκηση αντιμέτωπη με μια μεγάλη πρόκληση: την αλλαγή του Καλλικράτη και την προώθηση μιας ουσιαστικής μεταρρύθμισης στη λειτουργία του Κράτους και της Αυτοδιοίκησης. Με βάση αυτή την πρόκληση, ποιος είναι κατά τη γνώμη σας ο οδικός χάρτης που πρέπει να χαράξει το συνέδριο και εν γένει η Αυτοδιοίκηση;

Πρωταρχικής σημασίας ζητήματα που πρέπει να δρομολογηθούν από το Συνέδριο και να αντιμετωπιστούν είναι η θωράκιση της Αυτοδιοίκησης,  των Δήμων με την ουσιαστική οικονομική ανεξαρτησία, με επίτευξη φορολογικής αποκέντρωσης, με την αποσαφήνιση των αρμοδιοτήτων των δύο βαθμών αυτοδιοίκησης, με την ενίσχυση της καταστατικής θέσης των αιρετών, με την δυνατότητα να προσλαμβάνουν οι Δήμοι το προσωπικό τους, ανάλογα με τις ανάγκες και την οικονομική τους δυνατότητα και με την αποσαφήνιση αρμοδιοτήτων μικρών ορεινών δήμων στα πλαίσια των δυνατοτήτων τους .

Κομβικό σημείο για το μέλλον και το νέο ρόλο που πρέπει να έχει η Τοπική Αυτοδιοίκηση, αποτελεί η δρομολογούμενη αλλαγή του θεσμικού πλαισίου που τη διέπει. Ποιες αλλαγές θεωρείτε καθοριστικές, ούτως ώστε να μπορούν οι δήμοι να αποφασίζουν για το μέλλον των τοπικών τους κοινωνιών, την τοπική ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή, για βιώσιμες και έξυπνες πόλεις, για τη διασφάλιση της διαφάνειας, για τη μεταρρύθμιση του κράτους και της ίδιας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης;

Το όραμα και οι δυνατότητες κάθε αιρετής διοίκησης μετουσιώνεται σε πράξη μόνο με τη συνεργασία των υπηρεσιών κάθε δομής. Όταν οι υπηρεσίες των Δήμων είναι υποστελεχωμένες οι αποφάσεις για το μέλλον των τοπικών κοινωνιών, για την ανάπτυξη και την κοινωνική συνοχή, για τη διαφάνεια, για έξυπνες και βιώσιμες πόλεις, μένουν κενό γράμμα. Για να επιτελέσει το ρόλο της η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι απαραίτητο να έχει στελεχωμένες υπηρεσίες, διαφορετικά κάθε αρμοδιότητα που της δίνεται θα σημαίνει απλά μία ακόμη ευθύνη χωρίς δυνατότητα ανταπόκρισης .

 

Η κυβέρνηση έχει ανακοινώσει ότι μία από σας αλλαγές του Καλλικράτη, αφορά στην εφαρμογή σας απλής αναλογικής από σας αυτοδιοικητικές εκλογές του 2019. Αντιθέτως η θέση σας ΚΕΔΕ είναι ότι πρώτα πρέπει να μεταρρυθμιστεί το κράτος και μετά να γίνει οποιαδήποτε συζήτηση για αλλαγή εκλογικού συστήματος. Ποια είναι η δική σας θέση;

Σαφέστατα αντιμετωπίζοντας τόσα προβλήματα στην καθημερινή λειτουργία των ΟΤΑ το ζήτημα της αλλαγής του εκλογικού συστήματος δεν αποτελεί προτεραιότητα. Πέραν τούτου δεν υπάρχει καμία επαρκής επιχειρηματολογία έως σήμερα που να απαντά στο ερώτημα «πώς θα εξασφαλιστεί η αποφυγή φαινομένων ακυβερνησίας των δήμων» , πρόβλημα που ήδη αντιμετωπίζουν δήμοι όπου εμφανίζεται το φαινόμενο ανεξαρτητοποίησης ικανού αριθμού δημοτικών συμβούλων.

 

Ένα από τα βασικά αιτήματα που προβάλει η Αυτοδιοίκηση σήμερα είναι να της δοθεί η δυνατότητα να συμβάλει ουσιαστικά στην αναπτυξιακή ανασυγκρότηση της χώρας, την επιστροφή της κοινωνίας στην κανονικότητα, και τον επαναπατρισμό των νέων που «έδιωξε» η κρίση. Με ποιον τρόπο και ποια εργαλεία θεωρείτε ότι μπορούν να στηριχθούν οι αναπτυξιακές δυνατότητες των δήμων σήμερα;

Με τη δημιουργία Αναπτυξιακού Προγράμματος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης  και Ειδικού Προγράμματος για μικρούς ορεινούς δήμους όπου το φαινόμενο της γήρανσης του πληθυσμού λόγω της μετανάστευσης στο εσωτερικό ή το εξωτερικό των νέων είναι εντονότερο παρά τις μεγάλες αναπτυξιακές δυνατότητες των περιοχών αυτών που όμως έχουν εγκαταλειφθεί κυριολεκτικά από τις Κυβερνήσεις των τελευταίων δεκαετιών. Η  χορήγηση ειδικού φορολογικού καθεστώτος στις τελευταίες περιοχές θα συνέβαλε επίσης καθοριστικά στη διατήρηση μικρών οικογενειακών επιχειρήσεων αλλά και στη δημιουργία νέων μεγάλων που άμεσα θα συγκρατούσαν τον τοπικό πληθυσμό.

 

Είναι γεγονός ότι η Τοπική Αυτοδιοίκηση στην  οκταετία της κρίσης υπέστη πρωτοφανείς περικοπές των εσόδων της, ενώ και ο κρατικός προϋπολογισμός του 2018 προβλέπει περαιτέρω μειώσεις . Ποιες θεωρείτε ότι πρέπει να είναι οι άμεσες οικονομικές διεκδικήσεις των δήμων;

Να αποδοθούν στους Δήμους οι πόροι που προβλέπονται από το Ν. 3852/2010, να μεταφερθεί ο Φόρος Ακίνητης Περιουσίας στους Δήμους με δημιουργία παράλληλα μηχανισμού αναδιανομής στους μικρότερους δήμους, να αποδοθούν οι παρακρατηθέντες πόροι της περιόδου 2010-2016, να υπάρξει ειδικό πρόγραμμα ενίσχυσης των μικρών ορεινών δήμων για τις ανταποδοτικές τους υπηρεσίες όπου τα έξοδα είναι δυσανάλογα μεγάλα σε σχέση με τη φοροδοτική ικανότητα του μικρού πληθυσμού τους.